Werkwijze

Oplossingsgericht
Ik werk graag met oplossingsgerichte oefeningen in het coachen. Een van de kenmerken is dat dit gericht is op het heden en de toekomst. We ontdekken wat werkt door te praten, maar vooral te doen! Lekker praktisch en met een bepaald doel voor ogen. Daarnaast maak ik gebruik van creatieve werkvormen, spel en de natuur. Een kleine verandering is vaak al voldoende om zelf verder te kunnen. Daardoor zijn de trajecten van kortere duur. Nu is elk kind uniek en heeft ieder kind hierin een eigen pad te bewandelen. Mijn ervaring is dat kinderen en ouders met wat grotere hulpvragen mijn praktijk ook weten te vinden. Dan kunnen de coachtrajecten langer duren. Dit is altijd in overleg en hierin wordt gekeken naar goed is voor het kind. Wanneer ik denk dat dit niet meer bij mijn expertise past, geef ik dit eerlijk aan en kan ik eventueel helpen met het nemen van andere vervolgstappen. Mijn trajecten zijn op maat en hierin is het fijn om een stukje vrijheid te hebben om de trajecten met elkaar vorm te geven. Dat doe ik niet alleen. Dat doe ik met ouders en het kind.

Aanmelden
Nadat het eerste contact is gelegd (e-mail, bellen, sms of whats app), maken we een telefonische afspraak om kennis te maken. Hier is ruimte voor het stellen van vragen en kunnen we praktische zaken met elkaar afspreken. Dit gesprek is vrijblijvend en u kunt hierna uw tijd nemen om tot een besluit te komen. Wanneer u er een goed gevoel bij heeft, stuur ik u een intakeformulier toe en de algemene voorwaarden. Gemiddeld duren de trajecten 6-8 sessies. Mocht blijken dat meer sessies wenselijk zijn, dan geef ik dit tijdig aan en altijd in overleg. Mocht u zelf behoefte hebben aan extra sessies, dan is dit altijd bespreekbaar.

Intake
Mijn ervaring is dat kinderen het de eerste keer best spannend kunnen vinden. Een gezamenlijke start met de ouder(s) zorgt voor een stukje veiligheid. Dan kunnen we met elkaar kijken naar de veranderwens en de reden van aanmelding. Vaak is de basis dan gelegd om met het kind alleen aan de slag te gaan. Heeft u liever een aparte intake zonder uw kind? Dan kan dat ook natuurlijk. Geef dit aan tijdens het kennismakingsgesprek.

Sessies
Tijdens de sessies werk ik spelenderwijs, oplossingsgericht en op een onderzoekende manier met kinderen. Vaak hebben de kinderen niet eens door wat ze allemaal oppikken. Er komt zoveel voorbij. Vaak is dit gekoppeld aan creatieve werkvormen. Op deze manier krijg je als ouder inzicht in wat je kind gedaan heeft. Dat is per traject anders: een poster, een schatkistje, een verhaal, een strip, een foto reportage of door het maken van een eigen playlist.
Vaak zijn ouders (begrijpelijk!) nieuwsgierig hoe het is gegaan. Het ene kind zal dit meteen vertellen, het andere kind heeft hier tijd voor nodig of heeft hier niet meteen zin in. Ouders kunnen in het logboek terug lezen wat ik heb gedaan. Ook onderhouden wij contact per e-mail zijn, een kort gesprek, een whats- appje of een telefoontje. Mijn ervaring is dat dit heel natuurlijk verloopt. Het contact met ouders is een belangrijk onderdeel van mijn werk en ik vind het belangrijk dat ouders zich hierin betrokken voelen.

Daarnaast werk ik vaak samen met scholen en leerkrachten. Ik zoek daarover contact, wanneer ouders daar toestemming geven en ik denk dat het meerwaarde geeft. Het is niet altijd nodig. Door op deze manier met elkaar samen te werken, ontstaan er de mooiste dingen.


Afronding

Gaandeweg merken ouders, het kind en ik vaak dat we richting afronding gaan. Dit doen we altijd in overleg. Soms bouwen we dit rustig af op andere momenten plannen we nog een laatste sessie of een evaluatiegesprek.
We zorgen dat het voor iedereen op een fijne wijze afgesloten kan worden.

Dat is een bijzonder moment!
Ik zeg uw kind (en u) met een warm en trots hart gedag.
Hij/zij gaat de deur uit met het gevoel: Ik kan het!